sväng in på en rastplats, stäng av motorn, gå ned till stranden, ta ett bad, spring dig varm, låt solen torka ditt skinn, fyll munnen med blåbär, smid om den ena bilnyckeln till metkrok och den andra till synål

onsdag 14 december 2011

Sport against trafficking

Rolf Lindstein skriver:

Förmiddagen den sjätte december år tjugohundraelva var lagom ljum. Nordostpassaden rufsade lätt om min grå kalufs.
Framför mig hade jag nån behaglig timme att strosa runt bland båtarna i Kanarieön La Gomeras största hamn San Sebastian.

Först slöknäppte jag ett par bilder på en hippiemålad segelbåt.
Sen fastnade jag slutgiltigt vid en en extremt intresseväckande roddbåt.
I den skulle fem extremt tuffa tjejer morgonen därpå börja ro över Atlanten till Barbados, nästan 500 svenska mil.

Varför?
Jo, de var turligt nog för mig en dag sena, men skulle delta i en tävling med 17 roddbåtar, "Talisker Whisky Atlantic Challange" (kolla taliskerwhiskyatlanticchallenge.com). De här fem kvinnornas team heter "Row for freedom" (kolla deras egen hemsida rowforfreedom.com). Teamets båt heter The Guardian.

De fem flickorna har mycket höga ambitioner, tänker försöka slå två världs-rekord: bli den första kvinnliga besättningen att ro över Atlanten, och att göra det på den snabbaste tiden någonsin. Men deras ännu större ambition är missionen att öka hela världens medvetenhet om barnslaveri och människohandel.
Det behövs. Människohandel, alltså modern slavhandel eller human trafficking, är en av de största globala kriminella verksamheterna i dag. Den omsätter en bra bit över 200 miljarder kronor per år, och enormt lidande. Mest drabbade är som så ofta kvinnor och barn.

Sambandet mellan whisky och extrema långvariga idrottsprestationer har jag svårt att koppla, men de fem tjejerna har som mål att ro hem över 1 miljon engelska pund till två välgörenhetsorganisationer.
Och i whiskyindustrin finns som bekant mycket pund.
Kate Richardson
Atlantförberedelser i The Guardian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar